Reclame

vrijdag 8 oktober 2010

Pour me some Water

Afgelopen woensdag

bracht ik samen met mijn reisgenootje een bezoek aan de Spring Water Company. De waterwinkel in Amsterdam Oud-Zuid gelegen aan de Roelof Hartstraat. Hier is Rewin werkzaam, een jonge vriendelijke bedrijfsleider van in de twintig. Hij was zo vriendelijk om mij een rondleiding in zijn winkel te geven en vertelde daarbij enthousiast over zijn producten.
Het bijzondere van de Spring Water Company is dat de winkel gespecialiseerd is in het verkopen van bronwater. En dan heb ik het niet over de flesjes "plat" van bij je buurtsuper om de hoek. Nee. Ik doel meer op bronwater uit exotische landen als Japan, Canada en Noorwegen. En dat bronwater wel degelijk anders smaakt als kraanwater, is mij nu ook duidelijk geworden. Ook ben ik erachter gekomen dat water hip is en dus erg prijzig kan zijn.


Toen ik de winkel binnen kwam viel me op dat de winkel meer leek op een showroom, dan een echte winkel. Het interieur is strak en modern. Natuurlijk, er staat een kassa, maar iets zei me dat de winkel niet echt de core-business is van de Spring Water Company. En dat klopte, bedrijfsleider Rewin (een jonge enthousiaste twintiger), vertelt mij dat er achter de winkel een groothandel schuil gaat. En dat de winkel dan ook meer gezien moet worden als een etalage van wat de groothandel in haar assortiment heeft. En dat is behoorlijk wat, kan ik je zeggen.

The Brands

Nieuwsgierig als ik ben, ging ik meteen op zoek naar de "Swarovski-flessen". En al gauw daarna doemde deze imposante flessen voor mij op. Ongeveer 2 meter boven de grond, prijkte de fles van het merk Fillico. Dit Japanse merk haalt haar water uit bronnen rond de stad Kobe. Dit hoogwaardige bronwater wordt ook gebruikt in het alcoholische volksdrankje Sake. Omdat de vraag naar dit specifieke water groter is dan het aanbod, kan er maar gelimiteerd getapt worden van de bron. Dat is de reden waarom Fillico ieder jaar, maar 5000 flessen produceert van het bronwater. Maar er is nóg een reden waarom een fles Fillico €150 kost. De fles is deels belegd met Swarovski kristallen. Om het allemaal nog even wat aan te dikken, levert Fillico bij iedere fles een kroontje. Ook deze is belegd met de begeerde russische steentjes.
Vlak naast de Fillico (overigens de duurste fles in de winkel), stond een ander merk dat haar flessen bedekt met Swarovski kristallen. BLINGH2O. Het merk van de sterren. De flessen vliegen in hippe clubs in Beverly Hills voor tussen de 30 en 90 dollar over de toonbank. Er is zelfs een fles in de collectie te vinden van maar liefst 2400 dollar. Deze fles is bedekt met precies 10.000 Swarovski kristallen. Deze heb ik overigens niet kunnen spotten in de Amsterdamse waterwinkel.

Maar de Spring Water Company heeft wel veel andere merken/flessen in hun assortisement. Wat dacht je bijvoorbeeld van flessen water die ontworpen zijn door de vroegere creatief directeur van Calvin Klein. Het Noorse merk VOSS haalt haar bronwater uit artesische bronnen in Noorwegen. Dit kwalitatief hoogstaande water bottelt men in flessen die veel weg hebben van flessen au de toilette. Ze zijn modern en stoer vormgegeven. Je kunt ze dus prima in huis halen om je huis mee te decoreren. En bij een etentje voor vrienden staat zo'n fles trouwens ook heel stoer. Zelf heb ik ook een VOSS aangeschaft. Deze van glas gemaakte fles van 800ml. kostte mijn niet meer dan 4 euro. Kwaliteit hoeft dus zeker niet duur te zijn.

Er was natuurlijk nog meer te vinden in de winkel. Het merk 10thousandBC bijvoorbeeld, verkoopt bronwater dat afkomstig is uit een Canadese gletsjer. Het water word vlakbij de glestjer in stalen vaten verzameld. Voordat het water gebottled wordt, heeft het al een reis per vrachtwagen afgelegd van 400km. Stop je zo'n fles voor een kwartier in de vriezer, dan vormen er zich aan de onderkant van de dop kleine gletsjer kristallen. En wat te denken van ISKILDE. Dit Deense merk is in het scandinavische land het meest gedronken bronwater. De bron waar dit merk haar water vandaan haalt is pas in 2001 ontdekt. ISKILDE heeft ook een Magnum fles van 3 liter in haar collectie. Als je nog €79.95 in je zak hebt zitten, kun je hem kopen. Ook uit Italie is een zeer goed te drinken mineraalwater afkomstig. Lurisia opereert in alle segmenten van de watermarkt met een grote collectie bronwater. Het meest bijzondere item van Lurisia (die ook te vinden is bij de Spring Water Company), is de fles die ontworpen is in samenwerking met de autofabrikant Maserati. De fles is een must voor het oog. En voor sommigen dan ook een collecters-item.
In Nederland bevinden zich ook bronwater-fabrikanten. Sourcy is daarvan misschien de bekendste. De Spring Water Company verkoopt deze Nederlandse topper natuurlijk ook. Maar dat het assortisement van Sourcy zich niet alleen beperkt tot de flesjes die je kent uit de horeca, was mij nog niet bekend. Sourcy produceert namelijk al jaren in i.s.m. bekende ontwerpers special edition flessen. Voor het jaar 2009, ontwierp niemand minder dan Jean Paul Gaultier een prachtige fles. Internationale allure voor bronwater dat afkomstig is uit bronnen bij de Utrechtse Heuvelrug.

Conclusion


De Spring Water Company is een bijzonder concept. Het feit dat mensen geld kunnen verdienen aan water, is eigenlijk niet anders dan geniaal te noemen. We hebben er namelijk al enorm veel van op de wereld. Maar slimme ondernemers gaan op zoek naar bronnen die moeilijk bereikbaar zijn. Houden het water zo puur mogelijk en bedenken een slim marketingplan om het in de markt te zetten. Water drinken wordt zo verheven tot een lifestyle.



Ik wil Rewin en de Spring Water Company hartelijk bedanken voor de rondleiding en ik kan de lezers van mijn blog aanraden om snel de winkel te gaan bezoeken!

Spring Water Company,
Roelof Hartstraat 10, Amsterdam



(foto's Carlos Alvares)

0 reacties:

Een reactie posten

 

Sample text

Sample Text