Reclame

vrijdag 15 oktober 2010

When the New Bird flew in


#NewTwitter

Ongeveer een maand geleden kondigde Twitter de komst aan van het #newtwitter. Twitter zag namelijk met leden ogen aan dat veel twitterati gebruik maken/maakten van Twitter applicaties in plaats van Twitter zelf. En toen er een jonge man op eigen houtje een app maakte voor smartphones, waardoor Twitter een andere interface kreeg, kocht Twitter die uitvinding. Om het dus verder uit te werken en te integreren met het al bestaande Twitter. Dit alles bleek zo goed te bevallen, dat ze er gelijk maar de nieuwe standaard van hebben gemaakt. En zo ontstond dus de #newtwitter.



"Nog steeds niet!!", riep ik verbaasd en teleurgesteld, wanneer ik me weer voor de zoveelste keer aanmeldde bij de website van Twitter. "Irritant zeg, iedereen heeft #newtwitter!", riep ik er dan steevast na. Want ik ben een enthousiast twitteraar. En ik wachtte allang in absolute spanning af om het nieuwe Twitter te kunnen gaan gebruiken. Want ik kom namelijk bijna niet meer op Twitter.com. Want ik heb Tweetdeck! Veel handiger, overzichtelijker, mooier ook. En vertel jij mij maar wie er nog echt inlogt op Twitter.com. De meeste van ons gebruiken toch echt een andere applicatie. Laat staan de smartphoners onder ons. Sterker, bijna de hele Twitter community gebruikt volgens mij voornamelijk de apps rondom Twitter, dan Twitter zelf. En dat kregen de jongens en meisjes in San Fransico denk ik ook door.

Maar vorige week was het voor mij dan eindelijk zo ver. Ik had eindelijk die nieuwe vogel op m'n lappie. Het gepest van @Dave_Mulder zou definitief ophouden. Maar, zou het echt een verbetering zijn. Moeten Tweetdeck en Seesmic zich zorgen gaan maken? "Nee!" is mijn resolute constatering. Bij lange na niet. Al die maanden ontwikkelen, alleen om (ongeveer) het zelfde te doen als Tweetdeck en Seesmic al doen. Want de functies binnen #newtwitter zijn nagenoeg gelijk aan die van de concurrerende twitter-apps.  Logisch, want die third-party applicaties zijn in essentie ontwikkelt om de ervaring van Twitter te verbeteren. Twitter was dus al niet optimaal. En vanwege het open-source karakter, konden andere partijen in springen, om die gebreken zelf recht te trekken. Twitter had meer moeten doen aan de ontwikkeling van de interface. Maar Twitter is in korte tijd zo ontzettend hard gegroeid, dat ze er letterlijk geen tijd voor hadden. Het zegt al genoeg dat de basis van #newtwitter is aangekocht en niet door eigen developers is gemaakt. Het is alleen verder uit ontwikkelt voor gebruik voor de site. Daarbij komt ook nog dat Twitter de laatste tijd onder vuur is genomen door de media vanwege de hacker-gevoeligheid van Twitter (denk aan de follow lijsten die spontaan van je scherm verdwenen).

Twitter is op zich natuurlijk een geniaal idee. En dat vinden grote investeerders ook want ze kloppen massaal bij Twitter aan om te mogen investeren in het bedrijf. En in de kas hebben ze ook nog een miljoen of twintig liggen. Dus daarover hoeven ze zich geen zorgen te maken. Maar het bedrijf draait inprincipe gewoon verlies. Want er is geen echt winstmodel ontwikkeld. Ze experimenteren wel steeds meer met zaken als promoted accounts en tweet channels over één bepaalde gebeurtenis (New York Fashion Week). Maar de impact is zo groot dat het bedrijf vooral heeft moeten investeren in capaciteits vergroting. Intern zijn de gevolgen van de groei ook te merken. Een aantal weken terug moest CEO Evan Williams, namelijk al een stap terug doen. Twitter gaat richting Google-status en daar hoort iemand bij die dat aan kan.

Twitter gaat dus met #newtwitter een nieuw tijdperk in. En hoe wij twitterati dat gaan merken is nog maar erg de vraag. Maar als Twitter denkt met #newtwitter mij (en wellicht ook anderen) te imponeren, hebben ze het echt goed mis. Ik ben dus blij gemaakt met een dooie mus. Zit je dan met je nieuwe vogel.

0 reacties:

Een reactie posten

 

Sample text

Sample Text